ORANG YANG BERPUASA BAU MULUTNYA LEBIH HARUM DARIPADA MINYAK KASTURI



"SUNGGUH, bau mulut seseorang yang sedang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau minyak kasturi.”  *(HR Muslim)


🌺KENAPA demikian?  Sebab, bau mulut orang yang  berpuasa akan diganjar oleh Allah sebagai pahala. Meski begitu, hendaknya ketika berpuasa kita tetap menjaga kebersihan gigi dan mulut. Sebab, bagaimanapun juga bau mulut bisa mengganggu kenyamanan orang lain.


🌺 KETIKA seseorang menunaikan ibadah puasa, bau mulut menjadi salah satu persoalan yang sering dihadapi umat muslim. Sebab, selama berpuasa produksi air liur akan berkurang sehingga mulut menjadi kering lantaran tidak makan dan tidak minum.


🌺 ORANG yang melaksanakan ibadah puasa diberikan keistimewaan atau keutamaan khusus oleh Allah. Di antara keistimewaan  tersebut adalah bau mulut orang puasa lebih harum daripada minyak kesturi. 


🌺 AKAN tetapi, benarkah mulut bau saat seseorang berpuasa justru buruk? Ternyata, pada masa Rasulullah SAW masih hidup, hal itu menjadi perhatian tersendiri sehingga beliau bersabda kepada para sahabatnya lewat hadis tersebut.


🌺 BAU mulut orang yang berpuasa dipandang oleh Allah sebagai sebuah keutamaan. Bahkan sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum daripada minyak kasturi.


🌺 KONSEKUENSI  logis dari berpuasa adalah kosongnya lambung pada siang hari. Dengan demikian, hal itu  menimbulkan bau kurang sedap bagi orang yang sedang berpuasa. 


🌺 AKAN tetapi, bau tidak sedap yang keluar dari mulut orang yang sedang berpuasa tersebut mungkin dianggap  tidak baik  oleh orang yang tidak berpuasa. Namun, hal itu justru lebih baik dan lebih harum dalam pandangan Allah dibanding dengan harunya minyak kasturi. Apa maksudnya?


1️⃣ Jika seseorang bersedekah dengan minyak wangi kasturi yang amat terkenal keharumannya, tidak akan menandingi pahala dan kemuliaannya orang berpuasa meskipun dia menimbulkan bau tak sedap dari mulutnya.  


2️⃣ Allah  akan gantikan bau mulut orang berpuasa di dunia dengan pahala di akhirat berupa bau wangi yang lebih harum daripada minyak kesturi.  


3️⃣ Allah akan memuliakan dan meridhai orang berpuasa sehingga namanya akan dikenang baik selama hidup di dunia dan di akhirat akan dibalas dengan diwangikan tubuhnya di dalam surga.  


4️⃣ Bau mulut yang disebabkan berpuasa mendatangkan keridhaan dan pahala dari Allah. 


🌺 SELAIN itu, menurut para ahli kesehatan, pada saat berpuasa terjadi proses pembersihan kotoran dan racun dari tubuh orang yang berpuasa. Hari-hari awal berpuasa merupakan fase tersulit. 


🌸 *_SEMOGA Allah  senantiasa ridho menganugerahkan  kepada kita semua: kesehatan, keselamatan rahmat, berkah, umur panjang , rezeki halal, serta  kemudahan mengarungi kehidupan._*

Posting Komentar

0 Komentar